Gdy nagła sytuacja u klienta wpływa na płatności
Niezależnie od tego, czy chodzi o niezapłacone faktury, czy zbliżające się bankructwo, odzyskiwanie zaległych należności od klientów nigdy nie jest łatwe.
Niezależnie od tego, czy chodzi o niezapłacone faktury, czy zbliżające się bankructwo, odzyskiwanie zaległych należności od klientów nigdy nie jest łatwe.
Firmy, które nie posiadają ubezpieczenia kredytu, częściej znajdują się w sytuacji konieczności windykacji. Jeśli dłużnik przez dłuższy czas zalega z płatnościami lub znajduje się na skraju bankructwa, trzeba działać. Pierwszym krokiem w procesie windykacji jest próba polubownego odzyskania należności.
Ale kiedy firma faktycznie decyduje się na zewnętrznego dostawcę usług windykacyjnych? I od jakiej kwoty jest to opłacalne?
Jakie są pierwsze oznaki problemu, który może wymagać windykacji?
Windykacja należności ma sens, jeśli wskaźnik DSO (Days Sales Outstanding) wskazuje na nieściągalne należności, ra wcześniejsze próby przypomnienia o płatności nie przynoszą efektu.Wskaźnik DSO pokazuje średnią liczbę dni, przez które należności pozostają niezapłacone. Na przykład DSO na poziomie 40 oznacza, że płatność następuje po 40 dniach, a DSO 20 – po 20 dniach. Wzrost tego wskaźnika powinien być traktowany jako sygnał ostrzegawczy, ponieważ oznacza wydłużenie czasu oczekiwania na płatność.
W takich przypadkach, zwłaszcza gdy pojawiają się problemy z płynnością finansową, firma musi szybko zadbać o stabilność finansową.
Czynniki wpływające na DSO
Czy windykacja niszczy relację z klientem?
W zależności od sytuacji – niekoniecznie. W Atradius Collections mamy duże doświadczenie w komunikacji z firmami w procesie windykacji, dlatego utrzymanie relacji z klientem jest kluczowym elementem naszego podejścia.
Jeśli jednak relacja już wcześniej była napięta, zewnętrzna firma windykacyjna może działać neutralnie i odciążyć Cię emocjonalnie.
Masz pytania dotyczące swojej konkretnej sytuacji?
Many businesses underestimate the true impact of buyer credit risk assessment. This oversight can quietly erode profitability
Resilience planning can be the difference between business growth and catastrophic failure
When people think of trade credit insurance, they often associate it with added security. However, it’s also a powerful tool for driving business growth and improving access to finance
The bill of exchange has shaped global trade for centuries. While it works well to enable securing transactions, it also carries the risk of non-payment
In today’s trade climate, tariffs pose major challenges. This article explores how Incoterms help businesses clarify cost responsibilities, streamline logistics and reduce risks in international transactions.
A high Days Sales Outstanding (DSO) can strain cash flow, heighten risk, and hinder growth. Proactively managing DSO through credit policies, prompt invoicing, and effective collections is vital for financial resilience
Atradius' CIO believes that digital transformation is key to unlocking new opportunities in the credit insurance sector.
Oglądanie 7 z 22
Przedsiębiorstwa, które są silnie narażone na wahania cen lub spadki popytu, często szybko popadają w trudności finansowe. Na przykład nagły spadek cen w branży lub gwałtowny wzrost kosztów surowców może prowadzić do problemów z płynnością finansową. W konsekwencji dochodzi do zaniechania inwestycji w nowe trendy gospodarcze, co również może doprowadzić firmę do trudnej sytuacji.
Raporty o trendach gospodarczych, zachowaniach płatniczych firm w Polsce i innych krajach dla menedżerów ryzyka finansowego i sprzedaży.
Zamieszki geopolityczne, kryzysy walutowe czy pandemie wielokrotnie w ostatnich latach pokazały, jak szybko mogą zmieniać się warunki dla przedsiębiorstw. Nawet solidne firmy mogą zostać nieprzygotowane.
Przegląd naszych treści na temat ryzyka geopolitycznego, w tym ratingów i ich wpływu na gospodarkę. Wybierz format.
Jeśli badania zdolności kredytowej są zaniedbywane lub brakuje przejrzystości co do sytuacji finansowej firmy, wzrasta ryzyko niewypłacalności. Zbyt duża zależność od jednego lub kilku dużych klientów albo zbyt długie terminy płatności również mogą stanowić problem.
Dzięki tym pomocnym wskazówkom, środkom i informacjom o dłużnikach i należnościach, nieściągalne długi nie muszą stanowić problemu.
Pierwszy adres do obsługi windykacji
Gdy wysłano już wiele przypomnień bez rezultatu lub gdy klient wielokrotnie nie dotrzymuje uzgodnionych terminów płatności.
Windykacja może służyć jako wstępny etap do odzyskania długu, jeśli nie zostanie osiągnięte polubowne rozwiązanie. Najlepszy czas na rozpoczęcie windykacji i sposób jej prowadzenia zależy od wielu czynników.
Decyzja ta zależy od wielu czynników, takich jak kwota roszczenia oraz to, czy wszystkie poprzednie środki okazały się nieskuteczne. Zasadniczo należy rozważyć, czy korzyści uzasadniają wszelkie wydatki związane z windykacją, opłatami sądowymi i kosztami prawnymi. W przypadku większych kwot lub długoletnich partnerów biznesowych zawsze zaleca się uzyskanie profesjonalnej oceny od doradcy prawnego lub firmy Atradius.
W przypadku upadłości jako dostawca jesteś zasadniczo wierzycielem niezabezpieczonym, a zatem przysługuje Ci roszczenie wobec dłużnika. Nie oznacza to jednak automatycznego prawa do pełnej spłaty Twoich faktur. Kluczowe znaczenie ma kolejność, w jakiej klasyfikowane są Twoje roszczenia, oraz to, czy zostały uzgodnione jakieś szczególne zabezpieczenia.
Istnieją różne sposoby ochrony przed zaległościami w płatnościach. Ubezpieczenie kredytu w Atradius jest tylko jednym z nich. Wybór odpowiedniego zabezpieczenia zależy jednak w dużej mierze od rodzaju działalności, zdolności kredytowej klienta i własnych celów biznesowych firmy.
Wczytaj więcej
Oglądanie z
Masz pytania dotyczące swojej konkretnej sytuacji?