Kraj / język
Zmień kraj
Wybierz inny kraj lub region, aby zobaczyć zawartość specyficzną dla Twojej lokalizacji.
Wybierz język
Aerial view of large ship in dock with containers
Windykacja należności w Polsce i na świecie

Gdy nagła sytuacja u klienta wpływa na płatności

Niezależnie od tego, czy chodzi o niezapłacone faktury, czy zbliżające się bankructwo, odzyskiwanie zaległych należności od klientów nigdy nie jest łatwe.

Firmy, które nie posiadają ubezpieczenia kredytu, częściej znajdują się w sytuacji konieczności windykacji. Jeśli dłużnik przez dłuższy czas zalega z płatnościami lub znajduje się na skraju bankructwa, trzeba działać. Pierwszym krokiem w procesie windykacji jest próba polubownego odzyskania należności.

Ale kiedy firma faktycznie decyduje się na zewnętrznego dostawcę usług windykacyjnych? I od jakiej kwoty jest to opłacalne?

Jakie są pierwsze oznaki problemu, który może wymagać windykacji?

Windykacja należności ma sens, jeśli wskaźnik DSO (Days Sales Outstanding) wskazuje na nieściągalne należności, ra wcześniejsze próby przypomnienia o płatności nie przynoszą efektu.Wskaźnik DSO pokazuje średnią liczbę dni, przez które należności pozostają niezapłacone. Na przykład DSO na poziomie 40 oznacza, że płatność następuje po 40 dniach, a DSO 20 – po 20 dniach. Wzrost tego wskaźnika powinien być traktowany jako sygnał ostrzegawczy, ponieważ oznacza wydłużenie czasu oczekiwania na płatność.

W takich przypadkach, zwłaszcza gdy pojawiają się problemy z płynnością finansową, firma musi szybko zadbać o stabilność finansową.

Czynniki wpływające na DSO

  1. Dłużnik może mieć wystarczające środki, ale z różnych powodów odmawia zapłaty – może być niezadowolony z towaru lub mieć zastrzeżenia do warunków umowy. Typowe oznaki to odmowa zapłaty mimo widocznej płynności finansowej, ciągłe nowe zastrzeżenia lub roszczenia, które wydłużają proces płatności. Jeśli klient znajduje się za granicą, utrzymanie dialogu może być jeszcze trudniejsze.
  2. Czy Twój klient nie jest już w stanie regulować faktur lub innych zobowiązań? Można to zauważyć, gdy przypomnienia są wysyłane coraz częściej, a płatności są znacznie opóźnione lub w ogóle nie następują. Takie sygnały mogą wskazywać na narastające zadłużenie, które w skrajnych przypadkach może prowadzić do ogłoszenia upadłości.
  3. Jeśli rozpocznie się postępowanie upadłościowe, ponieważ firma nie jest w stanie spłacić swoich zobowiązań, należy przestrzegać formalnych procedur prawnych. Po ogłoszeniu upadłości przez właściwy sąd majątek dłużnika jest dzielony między wierzycieli według ustalonej kolejności. Dostawcy, którzy nie posiadają zabezpieczeń, mają zazwyczaj ograniczone szanse na odzyskanie pełnej kwoty należności.

Czy windykacja niszczy relację z klientem?

W zależności od sytuacji – niekoniecznie. W Atradius Collections mamy duże doświadczenie w komunikacji z firmami w procesie windykacji, dlatego utrzymanie relacji z klientem jest kluczowym elementem naszego podejścia.
Jeśli jednak relacja już wcześniej była napięta, zewnętrzna firma windykacyjna może działać neutralnie i odciążyć Cię emocjonalnie.

Masz pytania dotyczące swojej konkretnej sytuacji?

Chętnie doradzimy w kwestii windykacji należności.

Kontakt
Te produkty są odpowiednie dla Ciebie
Rozwiązania w zakresie zarządzania należnościami i windykacją

Atradius Collections

Twój rzetelny i doświadczony partner w windykacji należności.

Więcej
image

Ubezpieczenie

Aby uniknąć konieczności wszczynania postępowań windykacyjnych.

Więcej
Two workers having a conversation about containers

Atradius Collect@Net

Śledź każdy etap procesu windykacji online.

Więcej
Atradius worker reflects on the news he read on his tablet

Gospodarka i rynki

Raporty i prognozy dotyczące rynków, sektorów i krajów.

Więcej
Kuala Lumpur skyline

Trzy najczęstsze przyczyny upadłości firm

Pierwszy adres do obsługi windykacji

Atradius Collections: Twój renomowany dostawca usług windykacyjnych.

Więcej
Najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące windykacji, egzekucji długów, upadłości i zarządzania ryzykiem

Gdy wysłano już wiele przypomnień bez rezultatu lub gdy klient wielokrotnie nie dotrzymuje uzgodnionych terminów płatności.

Windykacja może służyć jako wstępny etap do odzyskania długu, jeśli nie zostanie osiągnięte polubowne rozwiązanie. Najlepszy czas na rozpoczęcie windykacji i sposób jej prowadzenia zależy od wielu czynników.

Decyzja ta zależy od wielu czynników, takich jak kwota roszczenia oraz to, czy wszystkie poprzednie środki okazały się nieskuteczne. Zasadniczo należy rozważyć, czy korzyści uzasadniają wszelkie wydatki związane z windykacją, opłatami sądowymi i kosztami prawnymi. W przypadku większych kwot lub długoletnich partnerów biznesowych zawsze zaleca się uzyskanie profesjonalnej oceny od doradcy prawnego lub firmy Atradius.

W przypadku upadłości jako dostawca jesteś zasadniczo wierzycielem niezabezpieczonym, a zatem przysługuje Ci roszczenie wobec dłużnika. Nie oznacza to jednak automatycznego prawa do pełnej spłaty Twoich faktur. Kluczowe znaczenie ma kolejność, w jakiej klasyfikowane są Twoje roszczenia, oraz to, czy zostały uzgodnione jakieś szczególne zabezpieczenia.

Istnieją różne sposoby ochrony przed zaległościami w płatnościach. Ubezpieczenie kredytu w Atradius jest tylko jednym z nich. Wybór odpowiedniego zabezpieczenia zależy jednak w dużej mierze od rodzaju działalności, zdolności kredytowej klienta i własnych celów biznesowych firmy.

Masz pytania dotyczące swojej konkretnej sytuacji?

Chętnie doradzimy w kwestii windykacji należności.

Kontakt
Również interesujące dla ciebie
Więcej informacji