B2B payment practices trend, Italy 2023

Barometr Praktyk Płatniczych

  • Włochy
  • Rolnictwo,
  • Żywność,
  • Maszyny/Urządzenia,
  • Metale,
  • Stal

Italian businesses tighten their B2B trade credit policy amid a tough domestic landscape featuring a sharp rise in insolvencies.

The Atradius Payment Practices Barometer is an annual survey of business-to-business (B2B) payment practices in markets across the world. Its findings can give valuable insights into the current dynamics of corporate payment behaviour in B2B trade. It can also help companies doing business, or planning to do so, in the markets polled to identify emerging future trends in the payment practices of B2B customers. 

The 2023 Payment Practices Barometer survey for Italy was conducted between the end of Q1 and the beginning of Q2 2023. Its findings should therefore be viewed with this in mind.

Key takeaways from the report for Italy

Insolvency fears spark strong credit management measures

  • A significant tightening of trade credit policy was adopted by companies polled in Italy amid a tough domestic economic landscape featuring a sharp rise in insolvencies. This was evident in the strong downward trend of sales transacted on credit with B2B customers, which now average 58% of all B2B sales.
  • Another response of Italian businesses to the heightened risk of payment default was granting markedly shorter payment terms to their B2B customers. These now average 43 days from invoicing, although the steel-metals sector bucked the trend by offering more liberal payment terms to remain competitive in international markets.

Business prospects worsen amid uncertain economic outlook

  • The fragile domestic economy, with inflation slowing only gradually, means companies polled in Italy have a range of fears about the year ahead. Many businesses told us they are concerned that continuing high costs of input for production and energy will put heavy strain on their cost structure.
  • Persistent high inflation is also a key worry in a period of falling household consumption and a weak global economy. Uncertainty was also expressed about the effect of rising interest rates, which companies polled said would very probably mean a slowdown in business investment this year.

Interested in finding out more?

Please download the full report for a complete overview of the 2023 survey findings of the Atradius Payment Practices Barometer for Italy. 

For a complete overview of the survey results for Western Europe, please download the full report available in the Related documents section below. The Statistical Appendix to the regional report is also available for download in the section below.

All content on this page is subject to our Disclaimer, available here.

Wyłączenie odpowiedzialności

Wszelkie publikacje dostępne na naszych stronach internetowych lub za ich pośrednictwem, takie jak m.in. raporty, artykuły, publikacje, wskazówki i pomocne treści, briefy handlowe, infografiki, filmy (każde z osobna zwane "Publikacją"), są udostępniane jedynie w celach informacyjnych i nie mogą stanowić dla czytelnika jakichkolwiek rekomendacji lub zaleceń dotyczących określonych transakcji, inwestycji lub strategii. W odniesieniu do dostarczonych informacji czytelnicy muszą podejmować własne niezależne decyzje biznesowe. Mimo że dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje zawarte w każdej Publikacji pochodziły z wiarygodnych źródeł, Atradius nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy, omyłki, jak również za rezultaty wykorzystania tych informacji. Wszelkie informacje zawarte w Publikacjach są dostarczane "tak jak są", bez gwarancji ich kompletności, dokładności, aktualności oraz skutków ich użycia. Atradius nie udziela w tym zakresie żadnych gwarancji wyraźnych ani dorozumianych. W żadnym wypadku spółka Atradius, oraz powiązane z nią spółki lub korporacje, partnerzy, agenci lub pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności wobec czytelnika lub innych osób z tytułu jakiejkolwiek decyzji lub działania podjętego na podstawie informacji zawartych w Publikacji, za utratę potencjalnych korzyści, utratę zysku, jak również za szkody w produkcji, szkody w prowadzonej działalności, a także za jakiekolwiek pośrednie, szczególne lub uboczne straty, nawet w przypadku uprzedniego powiadomienia o możliwości ich wystąpienia.