Market Monitor Food Netherlands 2016

Market Monitor

  • Holandia
  • Żywność

02 12 2016

Smaller food retailer and wholesalers margins remain under pressure and are expected to lose further market share, while customer behaviour is changing.

  • Smaller food retailers will face more troubles in the future
  • Impact of Russian import ban still felt
  • Payments take 40 days on average

 

Overview Food NL

 

In 2015 total food consumption in the Netherlands increased from EUR 56.7 billion to EUR 57.4 billion, with supermarkets accounting for more than 50% of this amount, while the market share of out-of-home food services (hotels, restaurants, catering and convenience) has further increased. It is expected that until 2025 the total value of food sales will grow to EUR 69 billion, an average increase of 2% per year.

However, it is not expected that all food retailers and wholesalers will benefit from this increase. In particular, the margins of small- and mid-sized players remain under pressure and are expected to lose further market share, while a concentration process is ongoing. Additionally, the share of food product offers in the assortment of originally non-food retailers is increasing (e.g. Ikea or Action).

At the same time consumer behaviour is changing at the expense of food retailers: during the economic crisis the market share of retailers increased due to higher price-sensitiveness, but with the rebound consumers started to spend again more for food and beverages out-of-home or for food home delivery, a service that  has recorded high growth rates over the past two years. Dutch food retailers will have to react/adapt to those changing food consumption patterns.

Performance Food NL

The Netherlands is one of the largest exporters of agricultural and food products in the world. Food product exports amounted to about EUR 60 billion in 2015 (90% fresh and processed food, 10% beverages and tobacco). More than a quarter of food exports consist of re-exports, i.e. foodstuffs that are imported undergo minor processing and are exported again. Due to the weaker euro exchange rate and increased demand from overseas markets, Dutch food exports increased in 2015, especially to the UK (up 5.9%), USA (up 20.4%) and Switzerland (up 27.5%). Asia accounts for more than 10% of food exports. While exports continued to increase in 2016, deliveries to the UK have been negatively affected by the Pound Sterling depreciation since the Brexit decision, and the Russian import ban still hurts the industry, particularly the fruit and vegetables subsector. Food exports to Russia decreased by more than 50% over the last two years.

Strengths weaknesses Food NL

In general, demand for Dutch food products is expected to increase further in 2017, and profit margins of most businesses are expected to remain stable. Banks are generally willing to provide loans, and businesses’ gearing is rather low. The average payment duration is 40 days, and the amount of payment delays, protracted payments and insolvencies remains low compared to other Dutch industries. In line with the overall trend in the Netherlands, food business insolvencies have decreased in 2015 and 2016, by 17% and 25% respectively. However, in 2017 this positive trend is probably coming to an end, with business failures forecast to level off. For the time being our underwriting stance for the food sector remains open, as the positive performance is expected to continue in 2017.

Powiązane dokumenty

Wyłączenie odpowiedzialności

Wszelkie publikacje dostępne na naszych stronach internetowych lub za ich pośrednictwem, takie jak m.in. raporty, artykuły, publikacje, wskazówki i pomocne treści, briefy handlowe, infografiki, filmy (każde z osobna zwane "Publikacją"), są udostępniane jedynie w celach informacyjnych i nie mogą stanowić dla czytelnika jakichkolwiek rekomendacji lub zaleceń dotyczących określonych transakcji, inwestycji lub strategii. W odniesieniu do dostarczonych informacji czytelnicy muszą podejmować własne niezależne decyzje biznesowe. Mimo że dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje zawarte w każdej Publikacji pochodziły z wiarygodnych źródeł, Atradius nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy, omyłki, jak również za rezultaty wykorzystania tych informacji. Wszelkie informacje zawarte w Publikacjach są dostarczane "tak jak są", bez gwarancji ich kompletności, dokładności, aktualności oraz skutków ich użycia. Atradius nie udziela w tym zakresie żadnych gwarancji wyraźnych ani dorozumianych. W żadnym wypadku spółka Atradius, oraz powiązane z nią spółki lub korporacje, partnerzy, agenci lub pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności wobec czytelnika lub innych osób z tytułu jakiejkolwiek decyzji lub działania podjętego na podstawie informacji zawartych w Publikacji, za utratę potencjalnych korzyści, utratę zysku, jak również za szkody w produkcji, szkody w prowadzonej działalności, a także za jakiekolwiek pośrednie, szczególne lub uboczne straty, nawet w przypadku uprzedniego powiadomienia o możliwości ich wystąpienia.