Market Monitor Consumer Durables Belgium 2019

Market Monitor

  • Belgia
  • Dobra konsumenckie

11 04 2019

Both payment delays and insolvencies are expected to increase in the coming six months, mainly affecting smaller consumer durables retailers in Belgium.

 

 

 

 

 

 

 

 

belgium retail 2019 pic1

 

  • The market situation for Belgian consumer durables retailers has deteriorated in most segments. Competition is fierce and brick-and-mortar stores are suffering from lower footfall. Consumers are seeking additional shopping experiences and services rather than simply purchasing products.
  • Online retail is increasing sharply, with a notable emergence of big global players such as Amazon and Alibaba. Consumers now have easy access to the latest trends, new products and price comparisons.
  • In 2018, household appliances retail recorded modest sales growth, but average sales prices in this segment decreased. In the furniture and textiles/footwear subsectors small retailers suffer from the overwhelming market power of large players, which are able to offer a highly diversified product range at lower prices. The consumer electronics market is mature and sales are decreasing (both units and value), with persistent growth only seen in innovative sub-segments (e.g. drones).
  • Strong competition and an increase in e-commerce are putting downward pressure on prices and upward pressure on service. Retailers have to cut their margins to retain customers and keep market share. Any increase in purchase/input prices is difficult to pass on to consumers. Therefore, profit margins are expected to deteriorate again in 2019.
  • Payments of retailers to suppliers generally take 30-60 days. The number of non-payment notifications has increased sharply in H2 of 2018, mainly caused by smaller retailers, while the payment behaviour of larger retailers is still satisfactory. Both payment delays and insolvencies are expected to increase in the coming six months, mainly affecting smaller businesses. This is bucking the overall trend of Belgian business insolvencies, which are forecast to level off in 2019.
  • Due to the more difficult market situation we have downgraded the business performance/credit risk situation of consumer durables from “Fair” to “Poor”. Our underwriting stance for larger consumer durables retailers with higher margins and for businesses with good financial performance is generally open. However, over the past 12 months we have increasingly tightened our underwriting stance for smaller retailers across all subsectors to restrictive, due to the increased number of payment delays and higher insolvency risk in this business category.

Powiązane dokumenty

Wyłączenie odpowiedzialności

Wszelkie publikacje dostępne na naszych stronach internetowych lub za ich pośrednictwem, takie jak m.in. raporty, artykuły, publikacje, wskazówki i pomocne treści, briefy handlowe, infografiki, filmy (każde z osobna zwane "Publikacją"), są udostępniane jedynie w celach informacyjnych i nie mogą stanowić dla czytelnika jakichkolwiek rekomendacji lub zaleceń dotyczących określonych transakcji, inwestycji lub strategii. W odniesieniu do dostarczonych informacji czytelnicy muszą podejmować własne niezależne decyzje biznesowe. Mimo że dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje zawarte w każdej Publikacji pochodziły z wiarygodnych źródeł, Atradius nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy, omyłki, jak również za rezultaty wykorzystania tych informacji. Wszelkie informacje zawarte w Publikacjach są dostarczane "tak jak są", bez gwarancji ich kompletności, dokładności, aktualności oraz skutków ich użycia. Atradius nie udziela w tym zakresie żadnych gwarancji wyraźnych ani dorozumianych. W żadnym wypadku spółka Atradius, oraz powiązane z nią spółki lub korporacje, partnerzy, agenci lub pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności wobec czytelnika lub innych osób z tytułu jakiejkolwiek decyzji lub działania podjętego na podstawie informacji zawartych w Publikacji, za utratę potencjalnych korzyści, utratę zysku, jak również za szkody w produkcji, szkody w prowadzonej działalności, a także za jakiekolwiek pośrednie, szczególne lub uboczne straty, nawet w przypadku uprzedniego powiadomienia o możliwości ich wystąpienia.